Eerste hulp bij…interviews

Is het jullie nog niet opgevallen dat tijdens interviews de journalist niet echt meer vragen stelt…

“We hebben een niet zo’n sterke ploeg gezien vandaag…”

“Jullie verdediging liet het wel regelmatig afweten…”

En dan krijg je plots de microfoon onder jouw neus geduwd en ligt de bal in jouw kamp !

LtDV

Bang om een mal figuur te slaan ? We zetten enkele tips voor een betere communicatie op een rijtje :

Wees assertief !

Reporters zijn ook maar mensen, er is geen enkele reden om nerveus te zijn of in paniek te slaan. Probeer traag en duidelijk te praten. Oefen met jouw medespelers desnoods enkele scenario’s op voorhand in.

Neem niets persoonlijk !

Probeer net zoals op het veld in balans te blijven en jouw emoties onder controle te houden. Sommige reporters zullen jou proberen uit jouw tent te lokken of olie op het vuur gooien. Trap niet in deze val !

Het is misschien wel een leuk spektakel voor de kijkers thuis als je kwaad wordt en jouw gal begint te spuwen door de microfoon, nadien heb je wel de stempel van kort lontje en kan je overal de brokken gaan lijmen.

Weet dat in deze huidige tijd de nieuwtjes heel snel rond gaan, zeker als je negatief in de kijker komt !

Uit geen persoonlijke kritiek op teamgenoten of tegenspelers.

Het is nogal evident om jouw teamgenoten niet door het slijk te halen. De interviewer heeft misschien wel gemakkelijk praten : “Jullie doelman heeft een aantal serieuze steken laten vallen vandaag.” Uiteraard zeg je dan niet : “Ja dat was heel dom van hem.” Dit kan je “counteren” met : “Onze tegenspeler was vandaag heel sterk en kon deze keer makkelijk door onze verdediging.”

Beantwoord geen persoonlijke vragen

Persoonlijke vragen dienen niet beantwoord te worden als je daar geen zin in hebt. Je kan steeds zeggen dat dit tot de privésfeer behoort en de interviewer vragen om in het vakgebied te blijven.

Blijf positief 

Je kan het over een andere boeg gooien, van onderwerp veranderen als de interviewer te gefixeerd is op wat er allemaal misliep.

Som op wat er wel goed ging of wat er volgende keer nodig is om tot een beter resultaat te komen.

Eindig altijd met een positieve noot !

BestAcademiesMain

Phuro! Be inspired!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s